Transgender

Offline Source Sheet

This lesson plan, which includes group discussion, text study, and small group work, gives students an opportunity to examine the relationship between gender and identity for all people, including those who identify as transgender.
This excerpt from the Keshet Facilitator Training Manual is designed to give participants a sense of the "conversation" about gender that has been happening in our texts and community over the last 2000 years. It invites them to enter into the conversation and make these texts meaningful and relevant to our lives today. The selection of texts presents a variety of perspectives on gender as a category and gender diversity over the evolution of Jewish thought and practice.
This text study lesson plan presents the six different gender categories described in Talmudic literature and asks students to explore how the rabbinic concepts of gender compare to contemporary understandings.

Text

right to left

A woman may not dress in a man’s apparel, nor shall a man wear women’s clothing; for doing these things is abhorrent to the Lord your God.
[Translation Rabbi Steve Greenberg]

לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה: כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה.

left to right

God full of mercy, bless the souls of all who are in our hearts on this Transgender Day of Remembrance. We call to mind today young and old, of every race, faith, and gender experience, who have died by violence. We remember those who have died because they would not hide, or did not pass, or did pass, or stood too proud. Today we name them: the reluctant activist; the fiery hurler of heels; the warrior for quiet truth; the one whom no one really knew.

right to left

"What an awful fate for my mother
that she bore a son.
What a loss of all benefit! . . .
Cursed be the one who announced to my father:
“It’s a boy! . . .

Woe to him who has male sons.
Upon them a heavy yoke has been placed, restrictions and constraints.
Some in private, some in public,
some to avoid the mere appearance of violation,
and some entering the most secret of places.

"אני לי אמי ילידתני בן זכר. הפסדתי הפסד מרובה ויצא כל שכר. שתום העין אטום הלב נוסדתי ערל לב וערל בשר נולדתי. לשלשת ימים כרת שרי ולשמנה ערל בשרי. אך אמנה שתי אזני ולבי ורעיוני לא קדמו לבא בברית ה'. לא גלו חרפה מעליהם ולא הסירוה מקרבם ערלתם בהם מום בם. לשקר שמרו עד הלום ולריק עמלו כי מיום צאתם לאויר העולם שכלו חשך לא מלו.

right to left

"What an awful fate for my mother
that she bore a son.
What a loss of all benefit! . . .
Cursed be the one who announced to my father:
“It’s a boy! . . .

Woe to him who has male sons.
Upon them a heavy yoke has been placed, restrictions and constraints.
Some in private, some in public,
some to avoid the mere appearance of violation,
and some entering the most secret of places.

"אני לי אמי ילידתני בן זכר. הפסדתי הפסד מרובה ויצא כל שכר. שתום העין אטום הלב נוסדתי ערל לב וערל בשר נולדתי. לשלשת ימים כרת שרי ולשמנה ערל בשרי. אך אמנה שתי אזני ולבי ורעיוני לא קדמו לבא בברית ה'. לא גלו חרפה מעליהם ולא הסירוה מקרבם ערלתם בהם מום בם. לשקר שמרו עד הלום ולריק עמלו כי מיום צאתם לאויר העולם שכלו חשך לא מלו.

right to left

Rabbi Jose says, A hermaphrodite is a creature unto itself: But the sages were unable to decide whether it was a man or a woman.
[Translation by Rabbi Steve Greenberg]

רבי יוסי אומר: אנדרוגינוס בריה בפני עצמה הוא, ולא הכריעו בו חכמים אם זכר אם נקבה.

right to left

Rabbi Yirmiyah ben Elazar said: When the Holy One created the first Adam, God made it androgynous. That's what it means when it says “male and female God created them.” Rabbi Shmuel bar Nachman said: When the Holy One created the first adam, God created it two faced and then (later) sawed it (in two) creating for it two backs, a back here and a back there.

אמר רבי ירמיה בן אלעזר: בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון אנדרוגינוס בראו. הדא הוא דכתיב: "זכר ונקבה בראם" א"ר שמואל בר נחמן: בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון דיו פרצופים בראו, ונסרו ועשאו גביים גב לכאן וגב לכאן. איתיבון ליה: והכתיב "ויקח אחת מצלעותיו?" אמר להון: מתרין סטרוהי, היך מה דאת אמר (שמות כו) ולצלע המשכן דמתרגמינן ולסטר משכנא וגו'.

right to left

There were four men (kings) who made themselves into gods and [consequently] were penetrated like women . . . Hiram, Nebuchadnezzar, Pharaoh, and Yoash. 1) From where do we learn of Hiram? As it says, “Say to [Hiram,] the Prince of Tyre, ‘So says the Lord God: Because you have been so haughty and have said “I am a god” . . . I will bring against you strangers, the most ruthless of nations. They shall unsheathe their swords against your prized shrewdness and they shall strike down your splendor’” (Ezek. 28:3–7).

אחד מארבעה בני אדם שעשו את עצמן אלהות, ונבעלו כנשים... חירם ונבוכדנצר ופרעה ויואש. חירם מנין, שנאמר אמור לנגיד צור כה אמר ה' אלהים יען גבה לבך ותאמר אל אני (שם /יחזקאל/ כח ב), ולפי שעשה את עצמו אלוה נבעל כנשים שנאמר שיחת חכמתך על יפעתך וגו' לראוה בך (שם שם /יחזקאל כ"ח/ יז), מהו לראוה בך, יעבדון ריעותיהן בך.

Syndicate content